Borstprotheses

Informatie voor draagsters van borstprotheses

Algemene informatie

Rosemarie-144-trans-400pxVoor vrouwen die een borstamputatie of een borstbesparende operatie hebben ondergaan is het uit medisch en emotioneel oogpunt van belang een goed passende prothese te dragen. De keuze is echter niet eenvoudig.

De Mammacare Adviseur van Rosemary’s Lingerie is vakkundig en kan u optimaal adviseren.

Na de operatie krijgt u vanuit uw ziekenhuis een voorlopige prothese verstrekt. De voorlopige prothese bestaat uit een hoesje, gevuld met een speciaal soort watten of schuimstof, en is bedoeld voor gebruik direct na uw ziekenhuisopname.

Wilt u hierna overgaan tot aanschaf van uw definitieve prothese, dan zijn wij u graag van dienst.

De definitieve prothese wordt voor 100% vervaardigd uit siliconen. Siliconen is een veelzijdig, milieuvriendelijk materiaal dat het vrouwelijk borstweefsel natuurgetrouw nabootst. Siliconen neemt de warmte van het lichaam over, voelt zacht aan en is bestand tegen chloor en zeewater.

Protheses zijn bij Rosemary’s Lingerie verkrijgbaar in meerdere merken, maten en modellen. Alleen bij goed zittende lingerie komt de prothese goed tot zijn recht. De keuze van een geschikte prothese en bh is afhankelijk van de lichaamsopbouw en van de wijze waarop de operatie is uitgevoerd. Het gewicht van de prothese komt ongeveer overeen met het gewicht van de eigen borst.

Na een borstbesparende operatie of na een borstreconstructie is vaak enige vormcorrectie gewenst. Daarvoor wordt een deelprothese gebruikt. Voor gebruik in het water zijn er ook hele lichte zwemprotheses verkrijgbaar ( let wel, niet alle zorgverzekeraars vergoeden deze ) .

Doorgaans worden reguliere bh’s aangepast om deze geschikt te maken voor het dragen van de prothese. Wij kunnen u echter ook speciale bh’s leveren, evenals speciaal op het dragen van protheses aangepaste zwemkleding.

Levering van de prothese

Wanneer u op advies van uw behandelend arts / specialist een ( vervangende) prothese nodig heeft, geldt de volgende werkwijze :

De arts vult een formulier in, genaamd “aanvraag machtiging”. Dit formulier geeft u af aan onze Mammacare adviseur.

Met de meeste zorgverzekeraars hebben wij een contract afgesloten waardoor wij de financiële afwikkeling met uw verzekeraar kunnen regelen.

Neemt u uw verzekeringsgegevens altijd mee naar de afspraak. Wij zijn verplicht om deze te controleren.

Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn, geven wij er de voorkeur aan om op afspraak te werken. Hierdoor bent u er van verzekerd dat onze Mammacare Adviseur over voldoende tijd beschikt om u in onze royale paskamer alle mogelijkheden op het gebied van protheses te presenteren. De paskamer is ruim genoeg om uw partner of iemand anders mee te nemen.

De paskamer is zicht- en geluidsdicht, waardoor ook uw privacy gewaarborgd blijft.

Naast een vakkundig advies om te komen tot de voor u geschikte prothese, verzorgen wij ook de aanpassing  op uw bh. Rosemary’s Lingerie heeft haar eigen coupeuse.

Hiervoor brengen wij een klein bedrag in rekening.

Mocht het nodig zijn, dat er enige aanpassing aan een prothese bh gedaan moet worden, is dit op kosten van Rosemary’s Lingerie.

Als u het op prijs stelt is het ook mogelijk om buiten onze openingstijden een afspraak te maken.

Indien het voor u fysiek niet mogelijk is om naar onze speciaalzaak toe te komen, bestaat de mogelijkheid tot een bezoek aan huis.

Nazorg & Bestellen

Ongeveer 1 tot 2 weken na uw bezoek, bellen wij u om te informeren of uw prothese en lingerie goed bevalt. Wij kunnen dan tevens eventuele vragen beantwoorden en wanneer er problemen zijn, zoeken naar een oplossing.

Omdat wij precies vastleggen welke lingerie en prothese u heeft en welke aanpassingen er gedaan zijn, is het makkelijk om later nog eens een extra bh te bestellen.

Nabestellen kan telefonisch of via e- mail en wij zullen de bh dan voor u bestellen.

Leveringsvoorwaarden

Rosemary’s Lingerie hanteert de volgende leveringsvoorwaarden:

Levering van een eerste of herhalingsvoorziening voor gangbare maten vindt altijd plaats uit voorraad.

Levering van een eerste of herhalingsvoorziening voor uitzonderlijke maten vindt altijd plaats binnen 2 werkdagen. Eventueel kunt u beschikken over een leenprothese.

Een levering, waarbij aanpassing plaats vindt op een op voorraad zijnde bh, vindt plaats binnen 2 werkdagen.

Een levering, waarbij aanpassingen plaats vindt op een bh die besteld moet worden bij een fabrikant, vindt plaats binnen 5 werkdagen.

Gebruik en Garantie

Onze leveranciers staan garant voor een hoge kwaliteit. Houdt u echter rekening met het volgende :

Wanneer de prothese niet gedragen wordt, dan dient u deze te bewaren in de meegeleverde verpakking. Dit om vormverlies te voorkomen.

Spoel de prothese regelmatig af met lauw water en zeep. Plakprotheses kunnen worden gereinigd met de speciale vloeistof ( bijvoorbeeld Amoene soft- cleanser)

Pas op met scherpe voorwerpen. Wees bijvoorbeeld voorzichtig met het opspelden van broches, ook een haal van een katten of hondenpoot kunnen de prothese beschadigen. Een dergelijke beschadigde prothese is niet meer te herstellen. Een lichte beschadiging is tijdelijk af te dekken met gewoon plakband.

De levensduur van een prothese is gemiddeld 2 jaar. Bij de meeste zorgverzekeraars heeft u derhalve recht om éénmaal in de 2 jaar uw prothese te vervangen. Mocht u binnen deze periode dermate van gewicht veranderen, dan is tussentijdse vervanging een mogelijkheid  ( na akkoord met uw zorgverzekeraar).

Op alle protheses wordt één jaar fabrieksgarantie verstrekt. Deze garantie is van toepassing op aantoonbare productiefouten, en zijn expliciet niet van toepassing op onzorgvuldig gebruik.

Klachtafhandeling

Mocht u ondanks onze goede zorgen, niet tevreden zijn over de door ons geleverde artikelen of het door ons verstrekte advies, neem dan gerust contact met ons op.

Wij doen ons uiterste best om samen met u, binnen 5 werkdagen, het probleem op te lossen.

Wij leven de garantiebepalingen van de fabrikant na : als de kwaliteit van het artikel niet voldoende is omdat er sprake is van aantoonbare materiaalfouten, die optreden binnen de door de fabrikant gestelde garantietermijn, dan ruilen wij het artikel direct in tegen een nieuw exemplaar.

In alle andere gevallen leggen wij het product voor ter beoordeling aan onze leverancier. Als de leverancier ons uitsluitsel geeft, nemen wij direct contact met u op.

Mocht u het met de uitspraak van de leverancier niet eens zijn dan kunt u uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtencommissie, een onderdeel van stichting BVBL*. Klachten voortkomend uit een volledig of incorrect advies,  welke naar uw mening door Rosemary’s Lingerie niet juist worden afgehandeld, kunt u uiteraard ook voorleggen aan deze klachtencommissie.

Stichting BVBL* is bereikbaar via :

Stichting BVBL*
Postbus 405
3100 AK Schiedam
Tel: 010- 4090535

* BVBL : Stichting Belangen Verbond van Borstprothese Leveranciers.

Als ook de Klachtencommissie er niet in slaagt uw klacht tot tevredenheid van betrokken partijen op te lossen dan kan de klacht worden voorgelegd bij het secretariaat van de SEMH. In dat geval is er sprake van een geschil. U kunt de SEMH- bij voorkeur schriftelijk bereiken via:

Secretariaat Stichting Erkenningsregeling Leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH)
Postbus 526
2400 AM Alphen aan den Rijn

Telefoon : 01742- 414814
Fax :        020- 5248118
E mail : info@semh.info

De SEMH is een onafhankelijke organisatie die in samenspraak met de branche, gebruikersorganisaties en zorgverzekeraars eisen opstelt waaraan de leveranciers moeten voldoen.

Elk jaar controleert de SEMH aan de hand van een toetsing of de erkende leveranciers aan deze kwaliteitseisen voldoen. Het betreft onder meer eisen op het gebied van bereikbaarheid, uitbesteding van werkzaamheden, voorlichting, opleidingseisen van paskamerpersoneel, bejegening, kwaliteitssystemen, voorraadbeheer, inrichting van de locatie, opbouw klantendossiers, selectie van het hulpmiddel, calculatie en planning, passen en afleveren, nazorg, meting kwaliteit, etc.

Rosemary’s Lingerie dient als leverancier van borstprotheses te voldoen aan de eisen van deze erkenninsregeling.

Meer informatie over de SEMH kunt u vinden op www.semh.info

Borstkankervereniging Nederland

pinkribbonDe borstkankervereniging Nederland heeft zich 3 speerpunten als doel gesteld:

Het geven van goede voorlichting op patiëntniveau, het bevorderen van lotgenotencontact en het behartigen van de belangen van borstkankerpatiënten.

Adresgegevens:

Borstkanker Vereniging Nederland
Postbus 8065
3503 RB Utrecht

Bezoekadres:

Churchillaan 11, 2e etage
3527 GV Utrecht

Telefoon : 030 291 72 22
Fax : 030 291 72 23

Website :  www.borstkanker.nl

E- mail:     info@borstkankervereniging.nl

Heeft u verder nog vragen

Op deze pagina’s hebben wij getracht u te informeren over het dragen van borstprotheses in het algemeen en wat u van ons mag verwachten in het bijzonder. Wij zijn ons echter terdege bewust dat wij hiermee niet al uw vragen hebben beantwoord.

Onze Mammacare Advieseur kan u informeren over patiëntenverenigingen, hoe u in contact kunt komen met de Borstprothese Informatie Centra ( BIC) en kan u aanvullende informatie verstreken omtrent ons productaanbod.  Zij staat u graag te woord.

Het leveren van goede service is voor ons heel belangrijk.Ons uitgangspunt is dat u na het eerste bezoek met een goed passende BH en prothese naar huis gaat en lang plezier hebt van uw borstprothese en lingerie. 

Uw tevredenheid is onze zorg.